Liegveld Lelystad

Wees niet stil, laat je stem horen

Geen vakantie maar vrachtvluchten?

Een steeds weer oplaaiende discussie en zorg van omwonenden is dat Lelystad Airport op termijn gebruikt gaat worden voor vrachtverkeer. Dit wordt door de minister steevast ontkend maar ervaring bij andere luchthavens leert ons dat plannen in de luchtvaart met de tijd worden aangepast.

Vrachtverkeer KÁN DAT op Lelystad airport?

De lengte van de landingsbaan, 2700m die is aangelegd staat het toe om  vrachtverkeer te op Lelystad te laten vliegen.

Alleen de grootste vrachtvliegtuigen kunnen niet volgeladen opstijgen vanaf Lelystad Airport maar net als bij Maastricht Airport Is de startbaan reeds geschikt en voor groter verkeer geschikt te maken door de veiligheidsstroken in gebruik te nemen.

Wat wekt wantrouwen?

Talloze distributiecentra

OMALA Ontwikkelings Maatschappij Airport Lelystad Almere is de gebiedsontwikkelaar van de gronden rondom het vliegveld. Dit gebied vult zich snel met vele distributiecentra. Zie bijvoorbeeld dit artikel: https://www.destentor.nl/lelystad/industriegrond-lelystad-gewild~aa3d25b0/ (Zara etc. zie dit artikel link)

Bijvoorbeeld het distributiecentrum van Inditex (kleding, zara etc,) met een grootte van 170.000 vierkante meter. In de Spaanse krant meldde het bedrijf dat ze blij was met de vestiging dicht bij een regionaal vliegveld, daar werd later snel aan toegevoegd dat voor het Schiphol dichtbij was.
Inmiddels is het bedrijf operatief en recent kwam het bericht dat ze moeite hebben om de vacatures te vullen dus dat ze voornemens zijn om circa 1000 (!) jonge werkeloze mensen uit Spanje hiervoor aan te trekken. Lees er over

Twinport

Het bericht op de website van de lokale VVD partij waar Janneke Sparreboom (directeur van Lelystad Airport) doodleuk spreekt over dat Lelystad Airport een ’twinport’ gaat worden. Een luchthaven die zowel vrachtvluchten als passagiersvluchten gaat faciliteren voor Schiphol Group.

Zie de afbeelding – dit is een screenshot van de pagina van het verkiezingsprogramma van de VVD-Lelystad voor 2014-2018.

Het woord ’twinport’ verzin je niet!

Direct nadat dit screenshot was gemaakt en op Twitter verscheen is het bericht op de VVD website aangepast en het het woord vrachtvluchten verdwenen. (zie hier het aangepaste bericht)

 

Viggo gaat vanaf april 2020 de integrale dienstverlening op Lelystad Airport uitvoeren. Met ruim 45 jaar ervaring op het gebied van brede luchtvaartdienstverlening op Eindhoven Airport, zet Viggo nu de volgende stap in de verdere ontwikkeling van de onderneming.
Elke dag werken wij aan het nog verder verbeteren van al onze prestaties
Met luchthavens als ons speelveld dagen we onszelf iedere dag uit om te verbeteren. Aan de voorkant bieden we een comfortabele klantervaring voor de passagier, terwijl we achter de schermen hard werken aan veiligheid, stiptheid en efficiëntie. Naast de dienstverlening op Eindhoven Airport en in de toekomst op Lelystad Airport, biedt Viggo binnen het vrachtsegment dezelfde waarde: de klant en de procesbeheersing staan centraal. https://www.viggo.eu/nl/

Wat zegt de minister

De minister beweert bij hoog en bij laag dat er geen luchtvracht zal komen op Lelystad Airport. Maar het luchthavenbesluit van Lelystad Airport staat vracht wél toe.

Zij stuurt zelfs een brief aan de kamer om dit te onderstrepen.
(lees de brief hier)

Echter wat in de brief staat in de eerste alinea al misleidende info. “…het feitelijke gebruik van de luchthaven beperkt is tot bepaalde typen luchtvaartuigen, waardoor groot vrachtverkeer op Lelystad Airport niet mogelijk is.” We weten (toetsbaar) beter het overgrote deel van vrachtverkeer is wél mogelijk.

Verder schrijft de minister dat vracht niet het doel van de luchthaven is en dat er geen faciliteiten zijn.

Dit kan ons niet geruststellen daar wij niet alleen naar de eerste paar jaar kijken maar als omwonenden kijken naar de lange termijn. Faciliteiten zijn natuurlijk aan te leggen.

Ondanks herhaald verzoek wil de minister in de wet niet vastleggen dat er geen vrachtvluchten mogen komen op Lelystad Airport.
Onderstaand plaatje is een van de vele waarschuwingen van omwoners rond andere luchthavens:

 

vakantieluchthaven?

Lelystad Airport wordt verkocht als vliegveld voor vakantievluchten. Wij zien dit als marketing.
Dit masseert de weerstand in de regio enigszins weg:

– Er wordt immers ingespeeld op het schuldgevoel van de mensen, want hoeveel mensen vliegen wel eens met zo’n goedkope vakantievlucht.
– Lokale ondernemers hopen op de duizenden vakantiegangers waar ze misschien iets aan kunnen verdienen.
– Mensen uit de wijdere regio lijkt het wel handig om zo dichtbij met het vliegtuig te kunnen reizen.

Nee

De reisbranche zit absoluut niet op dit vliegveld te wachten als vertrekpunt voor hun vakantievluchten:

Steven van der Heijden, CEO van reisorganisatie Corendon, voelt er niets voor:
Lelystad is te klein, slecht bereikbaar en vooral veel te duur voor een vakantiemaatschappij als Corendon. ‘Ik denk dat er op dit moment weinig maatschappijen zijn die hun plek op Schiphol gaan opgeven om naar Lelystad te gaan. Wij zijn daar zeker niet toe bereid. Absoluut niet’, zegt Van der Heijden. (bron:https://lelystad.fd.nl/ Financieel Dagblad)

Daar komt nog bij dat de openingstijden van het vliegveld tussen 07:00 en 23:30 voor vakantievluchten ongeschikt zijn.
En toevallig voor vrachtverkeer prima geschikt zijn.

En dat is precies waar Schiphol behoefte aan heeft:

Een plek om het vrachtverkeer af te wikkelen, zodat er op Schiphol meer ruimte is voor het afhandelen van personen verkeer.

Het zou ons niet meer verbazen als alles voor de bühne in gereedheid wordt gebracht om “vakantievluchten” te ontvangen, maar dat we in werkelijkheid opgescheept gaan worden met zware vrachtvliegtuigen, met al het extra geluid.

Met het nieuws dat de opening van Liegveld Lelystad met een jaar is uitgesteld komen direct de teleurgestelde reacties vanuit de transport-sector:

Zwaardere vliegtuigen = veel meer geluid en veel meer fijnstof

 

 

 

Op deze site vind je verder informatie over:
Laagvliegroutes
Het effect op jouw gezondheid
Zondagsrust
De dubbele agenda van de politiek om vrachtverkeer toe te laten
Op wie kan ik komende gemeenteraadsverkiezingen wel stemmen
Wat kun jij doen
Download posters en stickers
Informatie op andere sites

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2024 Liegveld Lelystad

Thema door Anders Norén